Позиція

Податковий консультант як джерело компромату

yevgeniya-vakulenko

Євгенія Вакуленко,
директор аудиторської компанії «НХД­аудит», кандидат юридичних наук

Немає жодних «державних грошей»,
є тільки гроші платників податків
(М. Тетчер)

Нині досить серйозно експлуатується тема податкових радників (консультантів). Інститут податкового консультування в Україні є стихійним і представлений окремими групами зацікавлених осіб, які створили певні структури.
В Україні існує декілька професійних організацій, що в своїй назві містять термін «податковий консультант» або «податковий радник». Серед них ВПГО «Спілка податкових консультантів» ГО «Палата податкових консультантів», Асоціація податкових радників. Причому, ВПГО та ГО є пов’язаними структурами. Асоціація податкових радників створена колишніми податківцями і жодним чином не пов’язана з консультантами.

Не склалася кар’єра податківця – ставай податковим радником

Серед авторів законопроекту № 3357 з числа представників громадськості є особи, які в професійному середовищі іноді представляють себе як податкових консультантів.
Тому поява в законопроекті дефініції «податковий консультант» не випадкова, а швидше за все є закономірним результатом лобіювання інтересів певних зацікавлених осіб, і в жодному разі не спрямована на боротьбу з корупцією в податкових органах. Замість ролі своєрідного «буфера», як пишуть деякі наївні громадяни, це ще одна надбудова у сфері податкових відносин, підпорядкована державному регулятору (оскільки спеціальний закон передбачає створення такого регулятора).
Причому, зміни авторами Законопроекту № 3357 запропоновані не тільки до пп. 14.1.58 п. 114.1 ст. 14 ПК України. Реформатори пропонують внести зміни ще як мінімум до п’яти статей, це: п. 19.1 ст. 19, п. 48.5 ст. 48, п. 72.1 ст. 72, п. 83.1 ст. 83. Запропоновані нововведення зовсім не такі позитивні, якими їх подають в обговореннях. Адвокатам і аудиторам є всі підстави хвилюватися, оскільки чималий спектр послуг, які вони традиційно надавали, ці професійні гравці пропонується на законодавчому рівні закріпити виключно за податковими консультантами.

Чимало видів послуг, які традиційно надавали аудитори і адвокати, пропонується на законодавчому рівні закріпити виключно за податковими консультантами

На сьогоднішній день дуже поширеним аргументом є посилання на досвід країн Євросоюзу, в тому числі найближчого сусіда – Польщі. Саме в Польщі статтею 3 спеціального закону передбачено, що до категорії податкових радників належать як адвокати або інші фахівці у відповідній галузі права, так і аудитори, однак лобісти податкового консультування в Україні визначають його окремою професією, несумісною з професіями адвоката та аудитора.
Не зовсім зрозуміло із запропонованої редакції п. 19.1 ст. 19 законопроекту № 3357, чи може платник податків мати представником своїх інтересів будь­кого, крім податкового консультанта. Ще більшу тривогу викликає пропозиція внесення змін до п. 48.5 ст. 48, яка має таку редакцію: «48.5 Податкова декларація повинна бути підписана: 48.5.1. керівником …, в тому числі податковим консультантом». Ключовими словами є повинна бути підписана.
В цьому контексті не зовсім зрозуміло: податковий консультант підписує декларацію тому, що є особою, яка її складала, чи в обов’язковому порядку взагалі. Якщо взагалі, то податковий консультант на договірних засадах має з’явитися на кожному підприємстві.
Далі цікавіше: пп. 72.1.1 п. 72.1 ст. 72 передбачає отримання інформації контролюючим органом як від податкового консультанта, такі від платника податку. Також нова редакція ст. 83 встановлює, що матеріалами, які є підставою для висновків під час проведення перевірок контролюючого органу, є в зокрема й висновки податкового консультанта.

Платник податку за свої гроші наймає ревізора, який безпосередньо звітує до податкової інспекції

Тобто, на договірних засадах платник податку за свої гроші отримує ревізора, який ще й безпосередньо звітує до податкової інспекції. У нормативних документах, якими сьогодні керуються податкові консультанти, не існує обмеження, традиційного для аудитора та адвоката, про нерозголошення отриманої від клієнта інформації. Отже, податковий консультант в розумінні наших реформаторів, – це особа, що має необмежений доступ до інформації, в тому числі конфіденційної, платника податку, і обов’язок звітувати до податкової інспекції незалежно від інтересів платника податку, який це все має оплачувати.
Комусь це таки вигідно, але в жодному разі не суб’єктам господарювання…
Відповідальність влади – це, перш за все,  дотримання законів її представниками, а метою прийняття нових законів має бути спрямоване не на «влаштування зручностей для влади», а «забезпечення справедливості в суспільстві».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *